S.M. Matrose - Harmat Lajos naplója

Seiner Majestäts Matrose, azaz Őfelsége matróza - Harmat Lajos lövegmester, osztrák-magyar haditengerész naplója az SMS Erzherzog Karl csatahajó Földközi-tengeri útjáról.
A TIT HMHE támogatásával

Utolsó kommentek

Ötszörös hurrá a spanyol királynak!

2011.07.29. 13:46 HuPiedone

Barcelona híres világkereskedelmi város. Délelőtt 10 órakor a hajóra jött az osztráck-magyar konzulátus, melynek szintén 7 üdv. lövést lőttünk. D. e. 11 órától kezdve egész d. u. 5 és fél óráig borzasztó sok nép és katona jött hajónkat megtekinteni. Délután 4 órakor a spanyol admirális jött a hajónkra, mely 6 órakor távozott a hajónkról. Ezt szintén távozáskor 17 üdvlövést kapott megtiszteltetésből. Egész délután sok dolog volt a hajón, előkészület a spanyol király fogadtatására és a hajókivilágításhoz való villanyvezeték felszerelésével. 6 órakor munka befejezés és 6 ½ órakor pedig az olajos krumpli vacsora elfogyasztásához kellett látni, mert a has úgy kívánta. Vacsora után pedig kimentünk mi magyarok az oldalfedélzetre a torony X-hez [talán X. löveghez] és ottan czigarettát szívdokáltunk egy pár jó régi magyar nóta eldalolása mellett egész nyolcig. 8 órakor a kürtös sorakozót fújt, felolvasták a holnapi napra a szolgálatot és azután mindenki vette az ő kedves feleségét, azaz a függőágyat, melynek 4 évi örök hűséget esküdött és elment aludni, de ahelyett, hogy lefeküdtem volna, inkább 9 óráig beírtam a kis naplómba a mai történeteket a hajón.

10-én reggel 5 órakor felkeltünk, függőágyainkat helyére téve nekifogtunk a mosakodásnak. Közvetlen utána megreggeliztünk. 6 órakor a kürtös fújta, valamennyi ember tisztogatási helyére. Így tisztogatunk egész 10 óráig, de a tisztogatás ideje alatt megérkezett Barcelona városába a spanyol király, ennek tiszteletére mind a 3 hajónk 21-21 üdv. lövést lőttek és a hajóink nagy zászlódíszt öltöttek. 11 órakor kihallgatásra volt sorakozás, melyen én is részt vettem, de miután sokan voltunk kihallgatásra idézve és így délig a korvetás (?) nem volt képes elvégezni, így azt délután 1 órakor volt ismét sorakozás kihallgatásra, melyen szerencsémre úgy ki tudtam magam beszélni, hogy nem kaptam büntetést.

3 órakor volt függőágy-szerelés és hajófedélzet-mosás máltai kődarabbal súrolva egész este 5 óráig, akkor a fedélzet felett szárítva és a piszkos függőágyak kiterítve rajta, hogy ne piszkolódjon be a holnapi napig, mert holnap jön a hajónkra XII. Alfonz spanyol király. Este 6 óra 10 perczkor a zászlódísz le lett véve és hajónk egész 8 óráig a régi mindennapi módjában volt.  De midőn az óra elütött a 8 órát, a hajónkon 1000 meg 1000 villanylámpa gyúlt ki, mely nem csak a mi hajóinkon, hanem az összes kikötőben lévő hajók mind ki voltak világítva a spanyol király tiszteletére. Ezen kivilágítás egész [üres hely] óráig tartott. Ezután aztán minden éjjeli csendet vett magára és én is kénytelen voltam a leírásom után aludni menni egész reggeli 5 óráig.

11-én reggel 5 órakor felkeltünk, ágyaink rendes helyére tettük, megmosakodtunk és megreggeliztünk. 6 órakor nekifogtunk a fémtisztogatásnak egész 8 óráig. 8-tól 9-ig az egész hajó legénysége parádé ruháját vette fel. 9-től 10 ½-ig szabadok voltunk, tehetett mindenki amit akart. Így várva vártuk XIII. Alfonz spanyol királynak látogatását, mely 11 ¾ órakor a partról hajónk felé tartott gőzcsónakjával. Ekkor azonnal valamennyien salut stazionjára [talán Salutation – tisztelgés] ment, sapkáját kezébe véve és 5ször hurrát kiabálva; midőn a hurrázást befejeztük utána minden hajónk 21 lövést tett üdvözlésül. Hajónk közül a sok czivil csónakok, melyekben a kíváncsi spanyol nép várta a hőn óhajtott királyukat. Midőn a gőzcsónak, melyben a király és agyutánsai voltak azokat 12 drb. gőzcsónak kísérte körös-körül, mely csónakokon spanyol tengerészek voltak fegyverrel és éles tölténnyel ellátva. Pont 12 órakor a király csónakja hajónkhoz ért, melyet a nép nagy éljenzéssel fogadott. Hajónkon 3 kürtös fújta a generálmarsot [itt: díszjel], a zenész meg a spanyol himnuszt játszotta, míg a király a hajóra felért. Addig a 800 főnyi legénység a hajón sorakozott díszsorakozásban, és várta haptákállásban az őrnagy úrnak a „rechtsaut” parancsát, melyre nem sokat kellett várni. Egyszerre csak a legénység előtt elment és jól megnézett bennünket a király úr. A király marinár ezredes ruhában jött a hajóra, megtekintett mindent. Egyáltalában meg volt elégedve, mint én néztem ki belőle. 1 és ½ órakor Czigler ellentengernagy vendége volt, a hajón ebédelt. Ezen időben még ők ebédelte, addig mink is elvégeztük az ebédelést. Egész 3 óráig szabadok voltunk, aztán sorakoztunk ismét salut stazionra. Ismét 5ször hurrát kiabáltunk, mint érkezésénél. A király beszállt a gőzcsónakba, elhagyta hajónkat. Távozásánál csak mink lőttünk 21 üdv. lövést. Tőlünk a spanyol hadihajóra ment, ahol szintén úgy fogadták, mint nálunk. Este 6 órakor elment a spanyol hadihajóról is és elhagyta a vizet. Ekkor minden hajónk ismét 21 lövést tett, úgyszintén a spanyol hadihajó is meg a várak is lőttek üdv. lövéseket. Végül még azt az egyet meg kell említenem, hogy amilyen fiatal ember még a spanyol király, de máris nagyon izgatott embernek láttam. Azon felül mg azt meg kell említenem, hogy midőn előttünk elment, úgy vettem észre rajta, hogy most jelenleg náthában szenved a spanyol uralkodó, mégpedig nem is kicsinyben. Végül pedig még arról kell, hogy megemlékezzem, hogy a spanyol király meghívta az ellentengernagyunkat és a hajók parancsnokait. Mely meghívásra Czigler ellentengernagy és 3 agyutánsa és azon felül „Eh Friedrich” és „Eh Ferd Max” hajók parancsnokai is elmentek Madridba az anyakirálynét meglátogatni. Most pedig napi szokás szerint leírtam történetemet, tehát ismét elmegyek aludni. Jó éjszakát mondva a hajónk körül csolnakázó spanyol uraknak és hölgyeknek. A spanyol nőkre vonatkozólag kell, hogy felemlítsem, hogy a mai napig csúnyát nem láttam, hanem mind egytől egyig szépek.

View Harmat Lajos útja in a larger map

Előző bejegyzés: Irány Barcelona!

Következő bejegyzés: Barcelonai szabadság

Szólj hozzá!

Címkék: barcelona napló spanyol király

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.