S.M. Matrose - Harmat Lajos naplója

Seiner Majestäts Matrose, azaz Őfelsége matróza - Harmat Lajos lövegmester, osztrák-magyar haditengerész naplója az SMS Erzherzog Karl csatahajó Földközi-tengeri útjáról.
A TIT HMHE támogatásával

Utolsó kommentek

Ötszörös hurrá a spanyol királynak!

2011.07.29. 13:46 HuPiedone

Barcelona híres világkereskedelmi város. Délelőtt 10 órakor a hajóra jött az osztráck-magyar konzulátus, melynek szintén 7 üdv. lövést lőttünk. D. e. 11 órától kezdve egész d. u. 5 és fél óráig borzasztó sok nép és katona jött hajónkat megtekinteni. Délután 4 órakor a spanyol admirális jött a hajónkra, mely 6 órakor távozott a hajónkról. Ezt szintén távozáskor 17 üdvlövést kapott megtiszteltetésből. Egész délután sok dolog volt a hajón, előkészület a spanyol király fogadtatására és a hajókivilágításhoz való villanyvezeték felszerelésével. 6 órakor munka befejezés és 6 ½ órakor pedig az olajos krumpli vacsora elfogyasztásához kellett látni, mert a has úgy kívánta. Vacsora után pedig kimentünk mi magyarok az oldalfedélzetre a torony X-hez [talán X. löveghez] és ottan czigarettát szívdokáltunk egy pár jó régi magyar nóta eldalolása mellett egész nyolcig. 8 órakor a kürtös sorakozót fújt, felolvasták a holnapi napra a szolgálatot és azután mindenki vette az ő kedves feleségét, azaz a függőágyat, melynek 4 évi örök hűséget esküdött és elment aludni, de ahelyett, hogy lefeküdtem volna, inkább 9 óráig beírtam a kis naplómba a mai történeteket a hajón.

Szólj hozzá!

Címkék: barcelona napló spanyol király

Irány Barcelona!

2011.07.04. 21:47 HuPiedone

6-án reggel 8 óra után elől és hátul a boétól [bójától] elkötöttük a hajó lánczát a szerena [sziréna] sípok és a hajó duda 3szor megszólalt, hogy készen vagyunk indulásra. Hajóink csavarjai elkezdtek forogni és szép lassú menettel a gyönyörű nyári nap és a sima csendes tengernek nekiindult és 16 angol hadihajó mellett mentünk el, hol a legénység, éppen úgy mint nálunk, búcsú sorakozásban állt, mindegyik sapkáját a kezében tartva, minden hajó előtt elkiabáltuk háromszor tengerész módra sapkánkat felfelé emelve: hurrá!

1 komment

Címkék: barcelona napló

Málta nevezetességei

2010.07.08. 18:22 HuPiedone

Piedone: Málta korabeli képeslapon5-én délután szabadságon voltam és megtekintettem egész Málta városát és annak nevezetességeit; nevezetes dolgai Málta városának Strada Sante Lucia, melyen remek paloták vannak. Az angol királyné szobra, a városi múzeum, melyben sok régi dolgok láthatók meg az 1600-as évekből, és a máltai vitézek kápolna-sírja, melyben az ember a máltai vitézek csontvázát látja. Azonkívül még Málta szigeten lévő helységek közül remek a városi népkert, városi gőzmozdonyú vasút pályája, és a n. v. é nem tanácsos (?). Este, mikor a hajóra jöttem, a mi tisztjeink tartottak dinnét az angol tisztek és Málta város integelenczijának nagy része jelen volt, mely lakoma egész éjjel 3-ig tartott.

2 komment

Címkék: napló málta lakoma

Múlatunk!

2010.06.01. 13:29 HuPiedone

Márczius harmadikán sok máltai közönség jött a hajónkat megtekinteni, angol katonákkal vegyesen. Ekkor volt az angol hadikikötő-parancsnok, mely viczeadmirál [altengernagy] rangban van; a hajónkon meghívták az angol matrózok nevében a mi matrózainkat egy mulatságra, mely márczius 4-én volt és én ezen a napon jelenleg szolgálatban voltam és evégett nem vehettem részt az angol matrózokkal való mulatságban.

1 komment

Címkék: napló mulatság málta angolok kikötő látogatás

Élet a hajón Máltán

2010.05.08. 19:18 HuPiedone

13 óra után, mikor már a legénység javában fogyasztotta jó étvággyal a rizsa levest és gulyáskonzervét, melyet a legénység össze szokott keverni a levesvel, mely úgy néz ki, mikor összekeveri, mint a moslék, de nálunk otthon Magyarországban még a mosléknak is szép színe van, mint amit a legénység oly jó étvággyal fogyaszt el. Ekkor midőn a legénység a moslék ízű és színű eledelét javában ette, akkor ment el hajónkról az ellentengernagy, melynek a távozásánál 17 üdvözlő lövést lőttek.

Szólj hozzá!

Címkék: napló nagykövet málta angolok ebéd kikötő ellentengernagy látogatás díszlövés üdvlövés

Kikötés Máltán

2010.05.04. 18:36 HuPiedone

Máltába márczius hó 2-án reggel 9 órakor értünk, hol már Málta előtt várt bennünket 6 angol torpedónaszád, melyről két angol tiszt jött fel a hajónkra és bevezettek bennünket Málta városának szűk bejáratán a hadikikötőjükbe.

Szólj hozzá!

Címkék: málta uralkodó ellentengernagy látogatás díszlövés üdvlövés

Út Máltába

2010.05.01. 20:46 HuPiedone

Február 29-én reggel nyolc órakor felszedtük teodoi tenger fenekéről horgonyunkat és utunkat Málta városának vettük, de csak este hat órakor, mert 6 óráig a 24cm-es toronyágyúval végeztünk lövőgyakorlatot.

Címkék: vihar napló málta kikötő teodo 24cm löveg

Szénvételezés Teodoban, a déli Cattarói-öbölben

2010.04.29. 21:29 HuPiedone

Raguzából 25-én reggel nyolc órakor szaladtunk ki egész Teodoig [ma: Tivat] mely az osztrák birodalom határán van, mely a haditengerészetünknek szénállomása. Teodoig szép napos időnk volt, csendes sima tenger, melyet éppen csak a hajóink bántalmazták meg a szép simaságát.

3 komment

Címkék: napló kikötő cattaro teodo

Horgonyt fel! Indulás Pólából, érkezés Raguzába

2010.04.28. 12:40 HuPiedone

1908. évi február hó 20-án (éjjeli) reggel 8 órakor a téli hajóraj „Eh Karl” „Eh Friedrich” és „Eh Ferd. Max” páncélos hadihajók valamint „Uskoke”, „Scharfschütze” torpédóvadászok felszedték a horgonyaikat, megfújva sípját elhagyták fő hadikikötőnket 3 hónapra. Utunk Raguzába volt, mely az istriai partokon fekszik, hová Polából borús időben, erős hullámok között vettük irányunkat Raguzának.

4 komment

Címkék: napló kikötő raguza póla luzian von ziegler

Bevezetés - Címlap

2010.04.28. 12:23 HuPiedone

Harmat Lajos

Utazási napló az 1908. évi külföldi utamról

Megkezdve: 1908. év február 20-án
Befejezve: 1908. év május 2-án
Tulajdonos: Harmat Lajos Tuhrmgeschützmeister I. classe S.M.S.Erzherzog Karl”. No 166

A szerzőről külön lap szól (fényképekkel!)

Képek a naplóról:

6 komment

Címkék: címlap napló fedlap

Szerkesztői megjegyzések

2010.04.28. 12:20 HuPiedone

A szöveget nem betűhűen, hanem az olvashatóságot és érthetőséget nagyon rontó helyesírási hibákat, írásjelezési hiányosságokat javítva jegyeztem le. Az egyéb, a szöveg stílusához tartozó helytelenségeken, sajátosságokon nem változtattam.

Ahol valami olvashatatlan volt, zárójelbe tett kérdőjellel (?) jeleztem, a szöveg megértését segítő rövid megjegyzéseket szögletes zárójelek közé [] írtam, hosszabb jegyzetek külön lapokon kaptak helyet. Ez utóbbiakra link a szövegben szerepel.

Címkék: megjegyzések

Üdv a fedélzeten!

2010.04.28. 12:18 HuPiedone

Magyarok és a tenger? Magyar haditengerész? Igen, és ez egyáltalán nem egy különlegesség. Az Osztrák-Magyar Monarchiának volt tengerpartja, és volt haditengerészete. Konkrétan az egész dalmát tengerpart Trieszttől Castel Lastuaig, a mai montenegrói Petrovacig a Monarchia fennhatósága alatt volt, haditengerészetünk pedig a legnagyobbak közé tartozott. Ennek a haditengerészetnek - melynek K.u.K. Kriegsmarine a becsületes neve - a hajói pedig gyakran vettek részt lobogómutató, nagyhatalmi érdekeket védelmező utakon a világ minden részén, rajtuk sok magyar tengerésszel.

Hősünk, Harmat Lajos lövegmester 1908-ban Földközi-tengeri úton járt hajóján, az SMS Erzherzog Karlon, élményeit pedig napló formájában örökítette meg: ezt tartalmazza ez a blog. Ezt az egyedülálló, különleges kordokumentumot a szerző dédunokája, Hideg István volt szíves rendelkezésemre bocsátani.

Megelevenedik majd itt egy egész kor: lesz mediterrán városnézés, uralkodók fogadása, magyar vonatkozások messzi földön, meg persze igazi tengerészélet minden mennyiségben.

Itt pedig illő a naplót blogban feldolgozó műfajt megteremtő "A magyar Švejk" előtt tisztelegni.